یک انسولین سریع الاثر برای زمان صرف غذا بمنظور کمک به کنترل بهتر و آسان تر قند خون کودکان مبتلا به دیابت تایید گردید

انسولین Fiasp، محصول جدید شرکت نوونوردیسک به عنوان انسولین سریع الاثر در هنگام وعده‌های غذایی برای استفاده ی کودکان مبتلا به دیابت بالای دو سال توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تأیید شد. پیش از این در سال ۲۰۱۷، انسولین Fiasp، برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 تایید شده بود.

تایید این انسولین سریع الاثر برای استفاده ی کودکان مبتلا به دیابت سبب می گردد که این افراد انعطاف‌پذیری بیشتری برای تعیین دوز انسولین مصرفی خود در هنگام صرف وعده‌های غذایی داشته باشند و درنتیجه گزینه‌های بیشتری برای حفظ قند خون در محدوده ی هدف به ویژه هنگام مصرف وعده‌های غذایی، خواهند داشت.

در حالی ‌که اکثر انسولین‌های سریع‌الاثر باید قبل از وعده‌های غذایی تزریق شوند، در مورد انسولینFiasp  این کار ضرورتی ندارد و می‌توان آن را قبل از وعده‌غذایی، یا به محض شروع و یا حتی ۲۰دقیقه بعد از شروع وعده‌ ی غذایی تزریق کرد. این انعطاف ‌پذیری به دلیل تاثیر بسیار سریع این انسولین در کنترل قند خون است. در واقع توصیه می‌شود که مصرف ‌کنندگان Fiasp در صورت امکان، آن را قبل از شروع وعده غذایی تزریق کنند با این حال امکان تزریق این نوع انسولین تا ۲۰دقیقه بعد نیز وجود دارد.

دکتر Todd Hobbs، معاون و مدیر ارشد پزشکی دفتر نوو نوردیسک در آمریکای شمالی در این باره گفت: "کودکان می توانند غیرقابل پیش بینی باشند و داشتن یک انسولین سریع اثر که به محاسبه ی دوز قبل از غذا  نیاز نداشته باشد، مانند Fiasp، یک اتفاق خوشایند است. ما از دیدن گزینه های بیشتر برای کودکان دیابتی هیجان زده هستیم.

مزیت قابل توجه این انسولین عدم نیاز به محاسبه ی تخمینی دوز انسولین مصرفی قبل از غذا است، در عوض، کودک، والدین یا مراقبان کودک می‌توانند انسولین را بر اساس آنچه کودک می‌خورد، تزریق کنند (نسبت انسولین به کربوهیدرات) تا به طور مناسبی قند خون کودک را مدیریت کنند. متاسفانه این نوع انسولین هم اکنون در ایران موجود نیست.

منبع:

https://diatribe.org/fda-approves-fiasp-quick-mealtime-insulin-children